Cookie Disclaimer

Door gebruik te maken van onze site ga je akkoord met functionele en analytische cookies. Daarnaast gebruiken we marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden waarvoor wij je akkoord nodig hebben. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy-en cookieverklaring.
Menu
Logo
Logo

Opleidingstraject stimuleert communicatie en samenwerking bij Fiducré

Fiducré startte met een bedrijfsbreed opleidingstraject rond communicatie en teamwork om de Fiducré-populatie beter te laten samenwerken. Op 1 december 2017 vervoegde een hondertal medewerkers van Record Bank, ING en het ICC de collega’s van Fiducré. Dat was een eerste belangrijke stap in de samenvoeging van alle regularisatie-, restructuring- en recovery-activiteiten in één Collections Competence Center.

“We hadden bij managers en medewerkers van Fiducré al eerder signalen opgevangen over stroeve communicatie en samenwerking”, vertelt Fabienne Luxen, die als HR Training Manager het opvolgproces vorm gaf. “De neuzen in dezelfde richting krijgen was ons doel.”

Bedrijfsbreed traject

Fiducré koos voor een opleidingstraject waarbij alle werknemers betrokken werden: met sensibilisering en coaching van senior managers en teamleiders; en interactieve, praktijkgerichte workshops en opdrachten tussendoor voor medewerkers op de werkvloer. “Ook de ondersteunende diensten zoals IT, boekhouding en administratie stapten in het traject, want zij vormen belangrijke schakels voor een goede flow in je organisatie. Om allerlei organisatorische redenen liep het traject over twee jaar, maar idealiter laat je de sessies sneller op elkaar volgen zodat het thema meer blijft leven in je organisatie.”

“Hoewel het een hele uitdaging was om een co-creatie met alle medewerkers te organiseren, is dat essentieel gebleken om qua samenwerking en communicatie de neuzen in dezelfde richting te krijgen.”
Fabienne Luxen, HR Training Manager, Record Bank

Pijnpunten komen naar boven

Tijdens de workshops met maximaal twaalf personen uit verschillende teams mocht iedere medewerker de problemen aankaarten die hij ervoer rond teamwork en communicatie. “Er kwam vooral naar boven dat de verschillende teams veelal op een eiland werkten en dat er weliswaar overleg was tussen de teamleiders, maar dat daar zelden ideeën en successen werden gedeeld. Er was eerder sprake van concurrentie tussen de teams om de beste resultaten te halen. Ook bottom-up bleken ideeën niet door te sijpelen. Door het gebrek aan uniformiteit in de manier van werken ervoeren medewerkers bovendien vaak moeilijkheden wanneer ze om een of andere reden van team wisselden. Op zich was de feedback van de medewerkers niet verrassend; maar het feit dat een externe persoon dezelfde conclusies trok, versterkte wat iedereen al aanvoelde en sterkte de overtuiging bij alle niveaus dat er iets aan gedaan moest worden. Positief neveneffect was ook dat de medewerkers elkaar tijdens de workshop beter leerden kennen en meer inzicht kregen in elkaars job.”

Oplossingen co-creëren

Na het benoemen van de pijnpunten is in de workshops een interessante co-creatie gestart om afspraken te maken en concrete oplossingen te vinden. Ze werden door het management in een actieplan gegoten dat de opstap vormde naar een breder project om medewerkers in alle Fiducré-vestigingen beter met elkaar te connecteren. Fabienne Luxen concludeert: “Hoewel het een hele uitdaging was om een co-creatie met alle medewerkers te organiseren, is dat essentieel gebleken om qua samenwerking en communicatie de neuzen in dezelfde richting te krijgen.”

Zin in meer?

Wil je dat jouw bedrijf goed blijft samenwerken en communiceren na een fusie, integratie of reorganisatie? Informeer naar een aangepast opleidingstraject: Ilse Schepens, Learning Consultant, via ischepens@ncoi.be of bel +32 474 74 85 83.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting!

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze. Deze korting is niet geldig op opleidingen van NCOI Business School.
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen