Schrijven voor een lezerspubliek houdt meer in dan foutloze zinnen produceren. Al van bij de eerste zin moet de lezer zich aangesproken voelen: de essentie moet vooraan staan en het verhaal moet helder zijn. Wil je je lezers anders dan anders prikkelen om te reageren en te kopen? Dan is deze training zeker een must! In de training leer je doel en doelgroep van de tekst te analyseren, je schrijfstijl hierop aan te passen en outside the box te denken. Door aan de slag te gaan met creatieve oefeningen schrijf je overtuigende en wervende teksten.
Deze intensieve training reikt je technieken aan om je teksten toegankelijker en boeiender te maken. De training is heel praktisch opgevat en gaat uit van je eigen tekstmateriaal. Ze bundelt de principes en taaltips die de basis vormen in de masteropleiding journalistiek en die hun waarde bewezen hebben. Tijdens de training maak je onder begeleiding vele schrijf- en herschrijfoefeningen. Ze wapenen je om in de toekomst overtuigender te communiceren met je lezers. Op de vele oefeningen die je maakt, krijg je persoonlijke feedback. Ook de respons van de groep is belangrijk: zo hoor je meteen hoe lezers reageren op je teksten.
Doelstellingen
In deze opleiding leer je op een gestructureerde wijze informatie in een tekst te verwerken. Je krijgt nuttige tips voor interviews, verslagen, reportages, titels, foto-onderschriften ... Na het volgen van deze opleiding kun je keurige en pittige teksten afleveren, klaar voor publicatie. Je kunt ook teksten van collega’s zonder opvallende ingrepen opkrikken.
Pluspunten
De trainer bekijkt je teksten vooraf grondig en verwerkt ze in de training. Zo oefen je met je eigen teksten als voorbeeldmateriaal en zie je ook meteen wat er beter kan.
Getuigenissen
Deze cursus leert je teksten vanuit een ander perspectief bekijken. Het gebruik van eigen teksten is confronterend, maar zeer leerrijk.
Kim Barbé, adviseur communicatie, FWO Fonds Wetenschappenlijk Onderzoek
Je leert de trucjes om de aandacht van de lezer te vangen en vast te houden tot het einde van je tekst.
Sabine Simoens, publicaties, Pers & Communicatie, WES
Ik werk al 26 jaar op de communicatiedienst en moet dus dagelijks teksten schrijven. Het is goed dat buitenstaanders eens een kritische blik werpen op die teksten en gefundeerde opmerkingen maken. Men is nooit te oud om bij te leren of om kennis op te frissen.
Erna Van Der Straeten, diensthoofd communicatie, Stadsbestuur Oudenaarde
De diverse schrijfstijlen en -technieken alsook de genres zijn een goede opfrissing om dagelijks te gebruiken in de praktijk. De praktische bruikbaarheid in combinatie met de expertise van de docent is een voltreffer voor communicatie-profielen!
An Vandamme, business communication advisor, Indaver
De cursus is een ware eye-opener voor zelfs gerodeerde reporters die toch al enkele jaren achter de rug hebben.
Stephan Boonen, regisseur, FOD Defensie
De opleiding was inhoudelijk heel sterk en ik merk dat er heel veel informatie blijft hangen door de praktische oefeningen. Het was voor mij ook een plus om tijdens de opleiding nieuwe teksten te schrijven en zo al wat werk te verzetten. Tine heeft een heel warme en enthousiaste uitstraling. Ze kan erg goed presenteren, geeft praktische voorbeelden waardoor alles binnenkomt. Ze nam ook de tijd om de teksten van iedereen te lezen.
Barbara Norro, Jurist, Orde van Architecten - Vlaamse Raad
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die regelmatig commerciële teksten schrijft en graag zijn/haar commercieel en creatief schrijven naar een hoger niveau wil brengen:
- management assistants
- bedrijfsjournalisten
- eindredacteurs
- medewerkers communicatie
- medewerkers marketing