De toekomst voorspellen is onmogelijk, maar ervoor plannen is essentieel. Meer en meer wordt de wereld demand driven, waardoor een correcte inschatting van de vraag een must wordt. Tijdens deze opleiding wordt ingegaan op het belang van een goed forecasting proces, hoe je zo’n proces opzet met de bijhorende technieken en hoe het proces wordt opgevolgd en bijgestuurd. Forecasting is geen zwarte magie, in tegendeel: bij forecasting baart oefening kunst. Nee, een glazen bol hebben we niet, maar wel een heleboel technieken om de vraag zo accuraat mogelijk te voorspellen. Er zal ook aandacht gaan naar de nieuwe technieken die de laatste jaren in optocht zijn, in het bijzonder het gebruik van artificiële intelligentie. Je docent besteedt ook ruim aandacht aan de praktijk via ettelijke voorbeelden en oefeningen. Je wisselt best practices in forecasting uit, doet ideeën op voor KPI’s en procesverbeteringen.
Doelstellingen
In deze opleiding leer je te begrijpen:
- wat het belang is van een goede forecast;
- hoe een goed forecast proces is opgebouwd;
- welke technieken je helpen om tot een betere forecast te komen.
Na deze opleiding heb je inzicht in de kennis en vaardigheden op het gebied van Demand Planning en Forecasting.
Daarnaast krijg je de nodige tools en inzichten aangereikt om de kennis en inzichten verder te ontwikkelen.
Pluspunten
De opleiding is interactief opgezet en waar mogelijk onderbouwen oefeningen het leerproces.
Doelgroep
De opleiding richt zich tot personen die in een Demand Planning positie starten en een eerste basiskennis wensen op te bouwen of bij te schaven enerzijds, en personen die regelmatig met forecasting in aanraking komen en dit beter wensen te begrijpen anderzijds (zoals Customer Service, productieplanners, Financial Controllers, salesmanagers, businessmanagers …)
Deze opleiding richt zich tot:
- Supply en Demand planners
- Customer Service medewerkers
- Sales Representatives
- Salesmanagers
- Businessmanagers
- Productieplanners
- Inkopers
- Financial Controllers