Programma
STRATEGISCH BELONEN
A. De methodologie
Je ontdekt hoe je met een goede beloningsstrategie bijdraagt tot de organisatiedoelen. Je leert hoe je ervoor zorgt dat je beloont wat je organisatie wil belonen.
Volgende vragen komen aan bod:
- Hoe draag je met beloning bij tot het bereiken van de organisatiedoelstellingen?
- Hoe worden je medewerkers productiever?
- Wat wil je met je medewerkers bereiken?
- En hoe ga je om met de verwachtingen van de 'nieuwe' medewerker inzake verloning? (auto, maaltijdcheques, opleidingen …)
B. De workshop
Na een grondige analyse breng je de cruciale contextvariabelen in kaart en vertaal je ze naar je eigen organisatie.
Je krijgt een antwoord op de volgende vragen:
- Hoe start je met het opzetten van een reward strategie?
- Wat zijn de laatste trends? Passen ze wel bij je organisatie? En hoe pas je ze toe?
- Hoe zet je een strategie op die rekening houdt met je organisatiedoelen én met de realiteit?
C. Het beslissingsproces
Alles belonen is onmogelijk. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Je ontdekt hoe je een rewardstrategie opstelt. Je ontdekt waar de focus van de rewardstrategie moet liggen en hoe je de 'fit' met de organisatie en de organisatiedoelstellingen garandeert.
BASISELEMENTEN VAN EEN COMPENSATION AND BENEFITS BELEID
A. De loonstructuur
Je ontdekt hoe je de conceptuele verloningsstrategie vertaalt naar een concrete verloningsstructuur. Je ontdekt de 4 parameters van een goede rewardstrategie.
B. Jobgrading and benchmarking
Je ontdekt hoe je met jobgrading en benchmarking zorgt voor een correcte functieverloning.
Functieclassificatie is een stevige basis voor je loonbeleid. Op basis van een objectieve functiewegingsmethodiek bepaal je de meerwaarde van de functies voor je organisatie. Daarna kan je de verloning eraan koppelen.
Met benchmarking vorm je je een beeld van de markt en kan je inschatten hoe concurrentieel je verloning is ten opzichte van je concurrenten. Een gap analyse verduidelijkt de pijnpunten en sterktes van je huidige verloningssysteem.
PERFORMANCE MANAGEMENT
Je ontdekt hoe je via performance management de link legt tussen prestaties en verloning. Je gaat aan de slag met een systeem dat een hulpmiddel is voor hr en de leidinggevenden om het potentieel binnen de organisatie naar boven te brengen en om een resultaatgerichte bedrijfscultuur te implementeren.
Volgende vragen komen aan bod:
- Hoe ziet een goed performance managementsysteem eruit?
- Wat mag je verwachten van de leidinggevenden en welke competenties hebben zij nodig?
VASTE EN VARIABELE VERLONING
FLEXIBLE BENEFITS
Je ontdekt een pragmatische aanpak van flexible rewards. From start to finish of hoe je eenvoudig een maximale impact realiseert!
De nieuwe generatie werknemers verwachten van jou flexibiliteit, ook in je loonbeleid.
Hoe krijg je de vraag tot meer work/life balance, flexibiliteit en fiscale optimalisatie in lijn met een ontbrekend wettelijk kader en hogere pensioenleeftijden?
Welke mogelijkheden heb je met cafetariaplannen, flexible rewards, mobiliteitsbudget?
COMMUNICATIE EN CHANGE
Je krijgt krachtige communicatie- en veranderingstips die je vooruit helpen bij je verloningsbeleid.
Je ontdekt onder andere:
- hoe je zorgt voor een transparante communicatie over je compensation and benefitsstrategie;
- hoe je de motivatie van je medewerkers via je communicatie beïnvloedt;
- hoe je communiceert conform de noden van de organisatie;
- hoe je veranderingen doorvoert op het vlak van compensation and benefits;
- een aantal 'best practices'.