Menu
Logo
Logo

Opleidingsplan: een les in organiseren

Ook de regering wil dat we blijven leren op de werkvloer. Die tendens zetten ze kracht bij met een vernieuwde arbeidsdeal. Eén van de maatregelen: jaarlijks een opleidingsplan ontwikkelen. Klinkt veelbelovend, maar wat is het exact? Wat zijn de voorwaarden, hoe stel je zoiets op en wat levert al dat werk op? We leggen het hier haarfijn uit.
Opleidingen kosten geld, tijd en moeten overeenstemmen met de behoeften van je medewerkers en organisatie. Dat organiseren vraagt om een doordachte aanpak ofwel een opleidingsplan. Dit plan legt uit hoe je als werkgever investeert in de leer- en ontwikkelingskansen van je personeel. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers systematisch hun kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen. Het resultaat: niet alleen je personeel groeit, maar ook je organisatie.

Wat moet er in een opleidingsplan?

In een opleidingsplan verzamel je alle beoogde bedrijfsdoelen, terwijl koppel je hieraan de nodige opleidingen. Niet iedereen heeft dezelfde opleiding nodig, daarom bepaal je ook de doelgroep. Want je kan zowel een opleidingsplan ontwikkelen voor je hele organisatie, als een bepaalde afdeling of zelfs een nieuwe werknemer. In dat laatste geval spreek je van een individueel opleidingsplan. Ten slotte formuleer je ook de verwachtingen van elke opleiding. Zo maak je meteen duidelijk waarom je in bepaalde opleidingen investeert.

Hoe stel je een opleidingsplan op?

Nu je weet wat er allemaal in een opleidingsplan moet, kan je aan de slag. Weet je niet waar te beginnen? We helpen je in enkele stappen op weg.
  1. Identificeer de trainingsbehoeften. Wat zijn de strategische doelen van je organisatie en hoe dragen je werknemers daaraan bij? En bij uitbreiding: welke kennis en vaardigheden hebben ze hiervoor nodig. 
  2. Stel duidelijke doelen. Natuurlijk wil je dat je werknemers groeien, maar op welk vlak en hoe draagt het bij aan de groei van je bedrijf? Hoe concreter hoe beter. 
  3. Bepaal het budget. Niets nieuws: opleidingen kosten geld. Laat geld niet zomaar richtingloos rollen en denk na voor je investeert in een opleiding. Even terug naar stap 2: welke doelen zijn prioritair? Houd daarmee rekening mee tijdens het shoppen.
  4. Kies het type training. We hebben allemaal een type. Ook wat opleidingen betreft. In groep, alleen, on- of offline? De mogelijkheden zijn eindeloos. Laat giswerk achterwege en vraag medewerkers naar hun voorkeur. Alweer minder keuzestress voor jou als werkgever.
  5. Ontwikkel een trainingsschema. Al het bovenstaande aandachtig gelezen? Mooi, je kan nu starten met je opleidingsplan uit te werken. Zet nuttige informatie ook op papier en deel ze met je team. Door een transparante aanpak is iedereen snel mee in het verhaal.

Welke voordelen biedt een opleidingsplan?

Ondertussen heb je wel door dat een opleidingsplan opstellen een werk van lange adem is. Maar is het al die moeite waard? Zeker weten. Met een opleidingsplan weet je personeel dat ze kansen en ruimte krijg om zich te ontwikkelen. Daarmee scoor je punten op de werkvloer en bind je medewerkers langer aan je organisatie. Wat ze leren, passen ze ook toe tijdens de werkuren. En dat betekent een verhoogde productiviteit en betere prestaties. Zo groeit de expertise binnenshuis en hoef je geen externen in te schakelen. Investeren in opleidingen zorgt dus op termijn ook voor kostenbesparing.

Een opleidingsplan: de uitdagingen

Jaarlijks een opleidingsplan opstellen, is een tijdrovende bezigheid. En tijd is geld. Wanneer dat laatste niet voorhanden is, zullen je investeringen beperkt blijven en moet je goed nadenken over de opleiding waarvoor je wél betaalt. Bovendien staat niet elke medewerker te springen om terug het leslokaal in te duiken. Maar vooraleer de moed je helemaal in schoenen zakt, weet dat je met een opleidingsplan altijd sterker voor de dag komt. Je stelt je ambities en doelen op scherp en zet in op de groei van je organisatie en medewerkers. Mensen die met twijfels zitten, vinden gegarandeerd een bevredigend antwoord in je opleidingsplan.

Do’s bij een opleidingsplan

De werkgever is de drijvende kracht achter elk opleidingsplan. Maar dat betekent niet dat hij alles alleen moet bepalen. Integendeel, betrek medewerkers zoveel mogelijk in het proces. Wat hebben zij nodig, waar liggen hun ambities? Zinvolle vragen die mee de inhoud bepalen van je opleidingsplan. Varieer ook in trainingsmethoden. Je kan kiezen uit workshops, seminaries, online trainingen en nog zoveel meer. Maak gebruik van die weelde. En vooral: houd de bal zelf aan het rollen. Peil naar hun leerervaringen. Hoe zien zij hun vaardigheden evolueren en hoe passen ze nieuwe kennis toe binnen hun job? Kortom, blijf betrokken tijdens het hele leertraject.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting!

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze. Deze korting is niet geldig op opleidingen van NCOI Business School.
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen