Met scenarioplanning en toekomstdenken kan je als manager of bedrijfsleider sterke en krachtige toekomstscenario’s ontwikkelen. En dat is nodig. Want door verschillende toekomstscenario’s in kaart te brengen voor je bedrijf, product of dienst, krijg je een beter zicht op de implicaties van je beslissingen, waardoor je vandaag betere strategische keuzes kan maken. Het resultaat: een strategie die bestand is tegen onverwachte marktveranderingen, waardoor je ‘wat nu’-scenario’s en plotse verrassingen vermijdt. Hoe ontwikkel je een toekomstscenario? In deze training ga je aan de slag met de principes van scenarioplanning en toekomstdenken.
Doelstellingen
Wat doe je in deze opleiding?
Je leert te denken in toekomstbeelden, systemen en alternatieve oplossingen.
Je leert een toekomstscenario te bouwen voor je product, bedrijf, instelling of sector op basis van 6 methodes.
Je ontwikkelt de vaardigheid om gecreëerde toekomstscenario's toe te passen als planningstool of innovatie-instrument.
Je bent in staat om het huidige beleid of de huidige strategie te toetsen aan mogelijke toekomstscenario's.
Het programma bevat een theoretische onderbouw en diverse praktische oefeningen verduidelijken de methodiek. Hierdoor ben je in staat om volgens een of meerdere toekomstdenkmethodes een beter beleid of betere visie uit te stippelen, nieuwe producten of diensten te ontwikkelen en de toekomst als een opportuniteit te zien.
Getuigenissen
Zeer goede opleiding die een aantal inzichten geeft die je kunnen helpen om een toekomstvisie of -strategie te ontwikkelen.
Wim Hofkens, assistent afdelingshoofd System Engine, Engie Electrabel
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot:
zaakvoerders, bedrijfsleiders
managers in marcom, innovatie, business development, sales, hr, product development, productmanagement
beleidsverantwoordelijken binnen overheden, beroepsfederaties, non-profitinstellingen
Is de opleiding iets voor jou maar heb je nog een vraag? We helpen je graag verder van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Je kan ons contacteren via:
Oneindig kijken en bijleren, waar en wanneer je wil. Een persoonlijk abonnement waarmee je zoveel live of on demand webinars kan volgen als je maar wil. En dit gedurende 365 dagen, voor slechts 940 euro per jaar.