Bedrijven bestaan doorgaans uit verscheidene departementen die elk hun rol spelen in het uitvoeren van de dagelijkse activiteiten. Van de klantenwerving en -binding door Sales, de prijsonderhandelingen door Purchasing, over de efficiëntieslagen door Operations en de voorraadbeheersing door Supply Chain, tot Finance die als goede huisvader de kasboeken beheert: ieder doet een bijdrage aan het algemene doel.
Althans… dat zou je verwachten. Maar als Sales iedereen hemel en aarde belooft, Purchasing vooral op zoek gaat naar de beste koopjes, Operations volop inzet op lange productieruns en Supply Chain en Finance de voorraad anders bekijken, krijgen we al snel een silowerking met individuele doelen die elkaar tegenwerken.
Sales & Operations Planning (S&OP) is hét proces gericht op een georganiseerde samenwerking tussen de departementen om de plannen en de besluitvoering op elkaar af te stemmen. Alleen op die manier vindt de bedrijfsstrategie zijn ingang in de dagelijkse uitwerking. Indien juist geïmplementeerd en opgevolgd, wordt S&OP het kloppende hart van de bedrijfsvoering.
Doelstellingen
In deze opleiding ontdek je:
• De achtergrond en historiek van S&OP
• Waarom samenwerking tussen de departementen in je bedrijf zo belangrijk is
• Hoe de typische S&OP cyclus eruit kan zien, inclusief de deelprocessen
• Wie er wanneer bij betrokken moet worden
• Welke voordelen je haalt uit de koppeling tussen langetermijnstrategie en kortetermijnuitvoering
• Tips voor de start van de implementatie
Doelgroep
• Supply chain managers
• Supply Chain medewerkers, zoals Supply en Demand planners, MPS / MRP planners, voorraadplanners, productieverantwoordelijken, logistiek medewerkers
• Financieel managers
• Sales managers en product management
• Managers en directieleden
• Projectmanagers
• Inkoopverantwoordelijken
• HR verantwoordelijken