Op 2 december 2021 werd de Richtlijn inzake motorrijtuigenverzekering gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De Richtlijn voorziet onder meer in een nieuwe definitie van het begrip motorrijtuig, waarbij rekening gehouden is met de opkomst van allerhande nieuwe (elektrische) voertuigen zoals steps en e-bikes.
Deze Richtlijn diende uiterlijk op 23 december 2023 in het Belgisch recht te worden omgezet. Er werd daarbij uitgekeken naar het arrest van het Hof van Justitie 12 oktober 2023 C-286/22.
Wat is nu de actuele stand van zaken voor het juridisch kader inzake 'nieuwe vormen van mobiliteit'? Spelen 'massa' en 'snelheid' nu de hoofdrol? Is de familiale verzekering van toneel? Is er nog een (bij)rol voor het BGWF? Geldt de regeling algemeen voor alle types van elektrische fietsen (of enkel tav speedpedelec), voortbewegingstoestellen (denk in bijzonder aan elektrische steps) en werfvoertuigen? Hoe verhoudt dit alles zich tov de praktische werking van art 29bis WAM?
Recente arresten van het Hof van Cassatie, Hof van Justitie en het Grondwettelijk Hof omtrent diverse topics binnen het aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht komen in het seminarie aan bod. Bijzondere focus gaat uit naar het recente wetsontwerp dd 10 januari 24 met oog op de omzetting van de Europese richtlijn 2021/2118 inzake nieuwe vormen van mobiliteit. Krijtlijnen van het mogelijke nieuwe Belgische juridische landschap voor ‘elektrische fietsen en steps’ worden aan de hand hiervan toegelicht, met link naar de werking van het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds en art 29bis WAM.
Is de opleiding iets voor jou maar heb je nog een vraag? We helpen je graag verder van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Je kan ons contacteren via:
Oneindig kijken en bijleren, waar en wanneer je wil. Een persoonlijk abonnement waarmee je zoveel live of on demand webinars kan volgen als je maar wil. En dit gedurende 365 dagen, voor slechts 940 euro per jaar.