Key account management draait om het uitbouwen van een strategisch partnership met je voornaamste klanten. Het gaat veel verder dan de klassieke klant-leverancier-relatie. Het is een strategische keuze om langetermijnrelaties uit te bouwen met selectief gekozen klanten met het oog op een win-winsituatie voor beide partijen. Goed uitgebouwd key account management versterkt de eigen concurrentiepositie, maar vraagt tegelijk ook om zeer specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardig sparringpartner op te treden voor je klanten, is er deze 3-daagse training key account management.
Doelstellingen
In deze driedaagse komen volgende thema's aan bod.
- De vitale rol en het organiseren van (key) account management in de onderneming.
- Kerncompetenties, rollen en verwachtingen van de accountmanager.
- Het selecteren en categoriseren van (key) accounts.
- Welke verschillende relatieniveaus er zijn en hoe je kernrelaties kan ontwikkelen.
- Een aanpak om (key) accounts strategisch te analyseren en te waarderen.
- Verschillende (key) account strategieën en het uitwerken van een strategisch accountplan.
- Bijzondere onderwerpen zoals partnerships, co-creëren van oplossingen, onderhandelen en presenteren, (key) accountteams.
- Individuele voorkeur en energiefocus op basis van het teammanagementprofiel en wat dit betekent in jouw rol en takenpakket als accountmanager.
Pluspunten
Inzicht in je persoonlijke teammanagementprofiel via de managementtool Margerison-McCann: dankzij een persoonlijk teammanagementprofiel krijg je meer zicht op je werkvoorkeuren en waar je persoonlijke energie het meest rendeert. Het is een krachtige tool om de teamwerking te optimaliseren en tot betere prestaties te komen. Wat zijn bijvoorbeeld jouw sterke punten? En hoe kunnen die de samenwerking in het accountteam of met andere departementen bevorderen?
Getuigenissen
Puik werk van de docent. Hij brengt verschillende items rond het key account management op een heel pedagogische manier en met sterk didactisch materiaal. Zijn sterke praktijkervaring, zijn knappe aanpak om onze focus te houden tijdens moeilijkere aandachtsmomenten, is knap. Bovendien zat ik op weg naar huis al meteen de cursus in mijn hoofd te visualiseren en hoe ik met verschillende topics op een strategische en planmatige wijze aan de slag kan gaan.
Rachida Bou M'Barek, manager Ledenrelaties, Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant
Doelgroep
Deze 3-daagse training is bestemd voor iedereen die strategisch mee verantwoordelijk is voor het uitbouwen van sterke relaties met geselecteerde klanten, voor het verankeren van deze klanten aan de onderneming en het stimuleren van groei:
- (toekomstige) (key) accountmanagers of iedereen die medeverantwoordelijk is voor de verdere uibouw van (key) accounts
- (key) account teammanagers
- (inter)national key accountmanagers
- sales- en commercieel managers